Leerproblemen
Spraak- en taalstoornissen
OMFT (Oromyofunctionele stoornissen)
Articulatiestoornissen
Voorschoolse vaardigheden
Leerachterstand
Dyslexie (lees- en spellingsstoornis)
Dyscalculie (rekenstoornis)
Sommige kinderen hebben een leerachterstand opgelopen op vlak van lezen, rekenen en/of schrijven. Via specifieke logopedische therapie kan deze achterstand ingehaald worden. Als deze problematiek hardnekkig blijft voortduren, spreken we van een leerstoornis (dyslexie, dyscalculie of dysorthografie)
Nog niet praten of onverstaanbaar praten
Vertraagde taalontwikkeling
Specifieke taalontwikkelingsstoornis (STOS)
Ouderbegeleiding
Meertalig opvoeden
Communicatieproblemen
Ontwikkelingsstoornissen
Fonologische en fonetische articulatieproblemen De taalontwikkeling van een kind kan vertraagd (= het kind doorloopt alle fasen maar op een trager tempo) of afwijkend (= het kind doorloopt niet alle fasen) verlopen op gebied van taalbegrip en -productie.
Dit kan zich uiten in de volgende domeinen: taalvorm, taalinhoud en taalgebruik.
Taalvorm omvat woordstructuren en zinsbouw. Taalinhoud gaat over de woordenschat. Onder taalgebruik verstaan we vertelvaardigheden aangepast aan de luisteraar en context. Er is sprake van een stoornis wanneer de taalontwikkeling vertraagd of afwijkend evolueert na intensieve logopedische begeleiding.
Open mondgedrag
Mondademen
Afwijkende tongpositie
Verkeerd slikken
Tonsillectomie
Duimzuigen en fopspeenzuigen
Mondmotoriek
Overmatig kwijlen
Gebits- en kaakproblemen
Slaapproblemen en snurken
Frequente verkoudheden De vormgeving van de mond en de stand van de tanden worden voor een groot deel bepaald door de functie van de spieren in en om de mond. Afwijkende mondgewoonten kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Denk hierbij aan duimzuigen, een foutieve slik, mondademen, vingerzuigen of lispelen
Afwijkend mondgedrag kan leiden tot articulatieproblemen en een negatieve invloed uitoefenen op de ontwikkeling van gebits- en kaakstructuren waardoor orthodontische interventie noodzakelijk wordt. Myofunctionele therapie vergroot de kans op blijvend succes na een orthodontische behandeling.
U kan bij mij terecht voor de begeleiding van:
Oro-myo-funtionele therapie (OMFT)
advies en ondersteuning bij orthodontische behandeling
Tijdens de spraakontwikkeling leren kinderen stap voor stap klanken vormen en uitspreken, om deze daarna ook te gebruiken in woorden. Op vijfjarige leeftijd moeten alle klanken verworven zijn. Wanneer kinderen een bepaalde klank niet goed kunnen uitspreken, kan er een articulatieprobleem aan de basis liggen.
Wanneer ze klanken gaan vervormen, weglaten of vervangen spreken we over een enkelvoudige spraakklankstoornis. articulatieprobleem.
Bij sommige kinderen is niet de productie van spraakklanken het probleem, maar wel het correct gebruiken van deze klanken bij het vormen van woorden. We spreken dan van een fonologische articulatiestoornis.
Dit kan veroorzaakt worden door een taalprobleem.
U kan bij mij terecht voor de begeleiding van enkelvoudige spraakklankstoornissen: aanleren van bijvoorbeeld /s/, /r/, /g/, /l/,… en fonologische articulatieproblemen